Start > Podstawy > Rozwój postaci



Nic tak nie rozwija postaci jak odpowiedni dobór umiejętności i atrybutów. Obie rzeczy możemy kontrolować w Diablo 3, ale tylko na niektóre sposoby. Oprócz powyższych ważne są również: ekwipunek i runy, o których więcej w artykułach wymienionych poniżej.
Lista umiejętności
Wszystkie znane umiejętności każdej z pięciu klas. Zobacz czym strzela Czarownik, jak leczy Mnich i co wysadza Znachor.

Lista cechy
Wszystkie znane cechy każdej z pięciu klas. Niektóre są w stanie uratować postać nawet przed pewną śmiercią.

Dyskusja o Diablo 3
Porozmawiaj o grze w dziale ogólnym Diablo 3 na Forum.

Wstęp

Diablo 3 zawiera mnóstwo sposobów na usprawnienie postaci, ale prym w tym wiodą przede wszystkim umiejętności - te dzielą się na aktywne oraz bierne (zwane cechami). Aktywnych używamy bezpośrednio w bitwie, walczymy za ich pomocą. Bierne cechy natomiast wspierają postać w wizualnie ukryty sposób - zwiększają na przykład jej atak lub też wzmacniają konkretne aktywne umiejętności. W grze istnieje dość widoczny podział na te dwie grupy. Z obu wybieramy te naszym zdaniem przydatne dla bohatera zdolności, ale nigdy nie wybierzemy aktywnej umiejętności kosztem cechy albo vice versa.

Maksymalny poziom postaci doświadczenia wynosi 60 i w drodze do niego nasza postać nauczy stale będzie rosła w siłę. Wszystkie zdolności pozna nie później niż na 30 poziomie doświadczenia, ale większość umiejętność będzie się polepszała wraz z poziomem.

Atrybuty

Każda postać posiada zestaw atrybutów, statystyk, które określają zarówno siłę z jaką atakuje jak i zaciętość z jaką się broni przed atakami innych. Wszyscy posiadają te same atrybuty, ale ich wartość różni się w zależności od klasy - wszakże fizycznie słabszy Czarownik nie będzie miał takiej samej żywotności co krzepki Barbarzyńca. Główne atrybuty postaci w Diablo 3 wymienione są poniżej.

  • Atak - określa obrażenia wszystkich ataków postaci, w tym fizycznych i magicznych.

  • Precyzja - określa szansę na zadanie krytycznego uderzenia od wszystkich ataków postaci, w tym fizycznych i magicznych.

  • Żywotność - określa liczbę punktów życia postaci.

  • Defensywa - redukuje obrażenia otrzymywane przez postać od wszystkich ataków wroga, w tym fizycznych i magicznych.


Postać otrzymuje dodatkowe punkty do niektórych lub wszystkich tych atrybutów za każdym razem gdy wskoczy na nowy poziom doświadczenia. Gracz nie ma wpływu na to jak rozdawane są podstawowe punkty atrybutów jego postaci, system przydziela je automatycznie. Gracz może za to zwiększać swoje ulubione atrybuty na inne sposoby, głównie poprzez dobór noszonych przedmiotów czy dobór odpowiednich cech (o nich poniżej). Wiele części ekwipunku dodaje punkty do danego atrybutu i to od gracza zależy czy jego postać będzie bohaterem o dużej obronie, o potężnej sile czy będzie zbalansowana pomiędzy silną ofensywą a niezłomną defensywą.

Umiejętności

Umiejętności to zdolności aktywne postaci; tworzą one jej bitewny repertuar, zdając obrażenia, ogłuszając wrogów lub inaczej manipulując polem walki. Postaci uczą się nowych umiejętności automatycznie do około trzydziestego poziomu. Potem, aż do poziomu sześćdziesiątego, ich umiejętności automatycznie stają się coraz silniejsze (ale żadne nowe zdolności już nie dochodzą). Cały proces nie wymaga od gracza inwestowania żadnych punktów umiejętności, takich punktów nie ma nawet w grze.

To, że postać automatycznie uczy się swoich umiejętności i do tego usprawnia te, które już zna, nie oznacza jednak, że gracz może wyruszyć do walki z wszystkimi zdolnościami na pasku umiejętności i beztrosko z wszystkich korzystać na raz. Postać ma do dyspozycji ograniczoną liczbę slotów (tudzież wolnych miejsc) na umiejętności. Aby w dowolnym momencie korzystać z danej umiejętności musimy ją ustawić w wolnym slocie, inaczej nic nam po niej. Maksymalna liczba slotów na postaci to sześć, dwa z nich odblokowane są od początku, następne odblokowują się kolejno na poziomach 6, 12, 18 i 24. Oznacza to, że od 24 poziomu doświadczenia postać może łącznie korzystać z sześciu umiejętności na raz.

Co jeśli umiejętności, które usadziliśmy w wolnych slotach nam się nie spodobają? Możemy się zatrzymać i wymienić je na inne, tj. wybrać do slotów inne umiejętności z tych, które postać zna (a zna nadal wszystkie, które na danym poziomie może znać). Ten fakt pozwala na w miarę swobodne eksperymentowanie z kombinacjami umiejętności bez obawy o stratę czegokolwiek. Należy pamiętać, że zmiany umiejętności w slotach nie można dokonać podczas walk z bossami lub na Arenie PvP.

Każda klasa posiada około 24 umiejętności, w tym co najmniej dwie zna od samego początku swych przygód. Niektóre umiejętności nie polepszą się wraz z poziomem postaci, np. zdolności, które zadają obrażenia zależne od wyekwipowanej przez postać broni (wtedy zmieniając broń zmieniamy jednocześnie obrażenia, które zada taka umiejętność).

Cechy postaci

Cechy to inaczej mówiąc zdolności bierne bądź pasywne. Niektóre zwiększają atrybuty postaci, dodając na przykład punkty do Ataku lub Żywotności. Inne wzmacniają aktywne umiejętności, na przykład oferując więcej obrażeń lub przyspieszając regenerację zasobu postaci (np. Many). Cechę wystarczy tylko wybrać, nie trzeba jej aktywować w walce; działa ona zawsze albo ilekroć stawiane przez nią warunki są prawdziwe (np. "ilekroć postać ma poniżej xx% zdrowia, coś się dzieje").

Postać wraz z poziomem automatycznie nabywa kolejnych cech, ale - tak samo jak w przypadku umiejętności aktywnych - cechy nie działają póki nie zostaną umieszczone w wolnych slotach. Sloty na umiejętności i sloty na cechy są oddzielne, nie można korzystać z cechy kosztem umiejętności i na odwrót. Postać może mieć maksymalnie trzy sloty na cechy. Sloty na cechy gracz otrzymuje kolejno na poziomie 10, 20 i 30 (ten element może ulec zmianie).

Jeśli jakaś cecha nam nie pasuje możemy ją wymienić na inną z dostępnych bez większego kłopotu i bez obawy o stratę czegokolwiek. Zmiana cech nie jest możliwa podczas walk z bossami czy na Arenie PvP.

Każda klasa posiada ponad 15 cech, niektóre z nich są takie same jak u innych klas. Cechy nie zmieniają się w zależności od poziomu postaci.

Nie tylko zdolności

Rozwój naszej postaci to nie tylko umiejętności i cechy, liczą się również przedmioty i kamienie runiczne. Ponieważ te rzeczy w świecie Diablo 3 są niemal kompletnie losowe, nigdy nie wiadomo na co natrafimy podczas naszych przygód. Dobry ekwipunek i odpowiednie runy to ogromna część ulepszania postaci. Gracze powinni również zająć się swoimi rzemieślnikami, zdobywając dla nich materiały i księgi nauczania by ci byli w stanie wytwarzać dla gracza coraz mocniejszy sprzęt i nasycać go coraz lepszymi czarami.

Przy zakończeniu poziomu trudności Normal nasza postać powinna mieć już wyuczone wszystkie umiejętności i cechy i być około poziomiu 30, ale gra nie kończy się wcale w tym momencie. Postaci, które przeszły grę, mogą spróbować swoich sił na wyższym poziomie trudności, Koszmarze (a po przejściu Koszmaru, można grę zaliczyć znowu na Piekle). Postać nie traci niczego wybierając wyższy poziom trudności. Na Koszmarze i Piekle wypadają lepsze przedmioty niż na "Normalu", a potwory stanowią znacznie większe niebezpieczeństwo.

autor: sinned

Wszelkie znaki towarowe, grafika i nazwy zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych i należą do ich prawowitych właścicieli. Strona ma charakter niekomercyjny.
Materiał chroniony jest prawem autorskim oraz innymi prawami. Fragmenty artykułów mogą być cytowane jedynie za podaniem ich źródła i uprzedzeniu ich autora.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright © 2006-2012 Diablo 3 Poland. Autor layoutu: sinnedSponsorem projektu 2024 jest ExpressGSM firma specjalizująca się w naprawie telefonów komórkowych w Warszawie. Dzięki ich wsparciu finansowemu, projekt ma zapewnione środki na realizację swoich celów, co pozwala na rozwój innowacyjnych rozwiązań i promowanie nowych technologii w branży telekomunikacyjnej. ExpressGSM jest znana z szybkiej i profesjonalnej obsługi swoich klientów..