Start > Podstawy > Deweloperzy
Zespół
główny projektant gry
Jay przed dołączeniem do zespołu blizzardowskiego pracował dla Relic Entertainment przy Warhammerze 40k: Dawn of War (główny projektant), jeszcze wcześniej maczał palce w Agent Under Fire i obu częściach Blooda. Dla Blizzarda zajmował się również WoW-em - w grze znajduje się nawet NPC na jego cześć, Ja'y Nosliw. Lubi kolor zielony, lazanię i koty.
Leonard Boyarsky
główny projektant świata
główny projektant świata
Postać, którą powinni kojarzyć fani serii Fallout - od 1992 Leonard był art directorem "jedynki" i zaprojektował sporą liczbę zadań w "dwójce". W roku 1998, zmienił firmę z Interplay na Troika (art director - Arcanum, Vampire: The Masquerade - Bloodlines). Do zespołu Diablo 3 dołączył w 2005 roku. W Kalifornii studiował i skończył dwa kierunki pod rząd, oba związane ze sztuką i grafiką.
główny projektant zawartości
Jego kariera rozpoczynała się w firmie BioWare, która słynie ze swoich świetnych gier RPG. Kevin, sam będąc fanem tego typu rozrywki, projektował zawartość takich znamienitych produkcji jak Baldur's Gate 2 (główny projektant) czy Neverwinter Nights (starszy projektant). Dołożył coś od siebie niemal w każdym projekcie BioWare aż do Mass Effecta włącznie nim zaczął swoją pracę w Blizzardzie.
Jason Regier
główny programista
główny programista
Karierę programisty rozpoczął w Bungie Entertainment, pisząc kod do Myth: The Fallen Lords oraz Myth 2: Soulblighter. Jeszcze przed końcem lat 90-tych znalazł pracę w Blizzard North, gdzie pracował nad Diablo 2, a potem nad Diablo 3. Po rozwiązaniu zespołu w 2005 roku, Jason trafił do południowej sekcji firmy, gdzie kontynuował programowanie "trójki" jako główny programista.
dyrektor artystyczny
Chris od samego początku zajmował się tym, co najbardziej go interesowało: komiksami oraz grami. W latach dziewięćdziesiątych kolorował strony i okładki komiksów Marvela. Wkrótce również sam zaczął je rysować, między innymi do numerów ze Spider-manem oraz Wolverine'em. Pracował nad grami (m.in. koncepty dla Darksiders) kilka lat, ale do zespołu Diablo 3 dołączył stosunkowo późno - w roku 2008/09.
Steve Shimizu
główny projektant rozgrywki
główny projektant rozgrywki
Steve rozpoczął swoją karierę w branży gier jako programista w Realtime Associates, pracując m.in. nad MTV's Beavis and Butthead oraz Magic: The Gathering. Odpowiada również za część kodu Fear Effect i Fear Effect 2: Retro Helix (główny programista). Przed dołączeniem do Blizzarda w 2004/05 roku programował również Vampire: The Masquerade: Bloodlines dla Troika Games.
starszy projektant systemów
Jason to projektant ze sporym doświadczeniem w branży gier. Swoją pracę rozpoczynał w dziale zapewnienia jakości w NovaLogic (m.in. Delta Force), po czym w roku 2003 podjął rolę projektanta dla Electronic Arts, współtworząc kolejne części znanych serii Command & Conquer oraz The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth. Nad systemami Diablo 3 pracuje stosunkowo niedługo, bo od 2010 roku.
Micah Whipple (Bashiok)
zarządca społeczności
zarządca społeczności
Chociaż Bashiok nie jest teoretycznie programistą Diablo 3, to jest on ważną częścią zespołu Blizzarda. Trzyma pieczę nad oficjalnymi forami gry i często informuje tam fanów o zamiarach oraz pomysłach firmy. Przed dołączeniem do sekcji Diablo 3, Bashiok pełnił podobną funkcję na forach World of Warcraft pod pseudonimem Drysc. Tak jak dla Jaya, w WoW-ie umieszczono NPC na jego cześć.
główny grafik techniczny
Jako pomost pomiędzy grafikami i programistami Diablo 3, Julian dokłada starań, aby stworzone przez artystów grafiki i koncepty zostały odpowiednio przełożone na grafikę komputerową w grze. Stoi za wieloma efektami wizualnymi w Diablo 3, takimi jak na przykład animacje umierania potworów. W Blizzardzie pracuje już od 2003 roku.
Ray Gresko
dyrektor produkcji
dyrektor produkcji
Ray na swoim koncie ma kilka znanych tytułów. W latach 1993-1998 pracował dla LucasArts Ent. jako programista i projektant obu części Dark Forces oraz Jedi Knight: MotS. Przewodniczył pierwszej produkcji firmy Nihilistic Software (której jest założycielem) - Vampire: The Masquerade - Redemption. Wkrótce po wstrzymaniu produkcji nad StarCraftem: Ghost przez Nihilistic, trafił do zespołu Diablo 3.
główny projektant poziomów
Dave zaczynał swoją karierę jako deweloper gier na konsole w Swingin' Ape Studios, pracując między innymi nad Metal Arms i wstrzymanym StarCraft: Ghost (główny projektant poziomów). Firmę nabywał Blizzard w 2005 roku, a Dave przerzucił się na pomoc przy tworzeniu dodatków The Burning Crusade i Wrath of the Lich King (projektant poziomów) do WoW-a. Zaraz po tym przydzielono go do Diablo 3.
Paul Warzecha
główny grafik postaci
główny grafik postaci
Wczesną twórczość Paula można zobaczyć w grach Galactic Civilizations (animacja) oraz Galactic Civilizations 2 (portrety ras, animacja). Jako grafik 3D zajmował się trzecią częścią znanej serii Age of Empires. Przyczynił się również do niektórych grafik obecnych w Halo Wars. Nad Diablo 3 pracuje od początku 2008 roku.
starszy grafik i projektant interfejsu
Mike posiada bogate doświadczenie w branży gier, szczególnie pod względem tworzenia interfejsu. Zaczynał w 1994 roku jako projektant i grafik w DreamForge (m.in. Sanitarium). Zahaczył o Interplay w 2001 roku, kiedy to firma korzystała z pomocy wydawniczej Vivendi. Tworzył interfejsy Matriksa Online, Condemned, Vanguard: Saga of Heroes i Giants. Szeregi Blizzarda zasila od 2006 roku.
Josh Tallman
starszy grafik koncepcyjny
starszy grafik koncepcyjny
Młody, ale utalentowany Josh odpowiada za grafiki konceptowe znaczących elementów Diablo 3 - od klas postaci, przez potwory, aż po wizje lokacji w grze. By graficy-programiści mieli na czym się wzorować przy tworzeniu trójwymiarowych modeli, spoglądają właśnie w takiego rodzaju prace. Josh przyczynił się do konceptów wszystkich pięciu bohaterów oraz m.in. Zniekształconych i wielu projektów Twierdzy Bastionu.
starszy grafik otoczenia
Julien swoją karierę w branży gier rozpoczął w roku 2010 w firmie Cryo (m.in. Odyssey: The Search for Ulysses), jednak wkrótce potem rozpoczął pracę nad środowiskami w znanej serii Prince of Persia Ubisoftu (projektant poziomów dla Warrior Within oraz The Two Thrones). W zespole Diablo 3 odpowiada za wygląd poszczególnych poziomów lochów i świata zewnętrznego.
Michael Chu
projektant zadań
projektant zadań
Michael rozpoczynał w Blizzardzie jako tester Diablo 2: Pan Zniszczenia. Warcrafta 3 testował już jako przewodniczący zespołu zapewnienia jakości. Tworzenia zadań podjął się przy World of Warcraft ("podstawka" oraz dodatek). Następnie trafił do Obsidian Entertainment, gdzie dołączył do zespołów od Knight of the Old Republic 2 i Neverwinter Nights 2. Zaraz po tym wrócił do Blizzarda.
wiceprzewodniczący departamentu kreatywnego
Osoba, która w Blizzardzie znajduje się już od czasów prac nad pierwszą odsłoną Warcrafta. Chris odpowiada za kilka konceptów dla serii Diablo, ale głównym jego zajęciem jest obmyślanie fabuły. Książki osadzone w świecie Sanktuarium to wytwór wyobraźni nie tylko pisarzy, ale również Chrisa. Historie zobrazowane we wszystkich seriach firmy to po części jego pomysły lub wpływy.
Russel Brower
kompozytor muzyki
kompozytor muzyki
To postać pracująca nie tylko w branży gier, ale również filmowej i telewizyjnej. Ma na swoim koncie trzy nagrody Emmy i ponad ćwierć wieku doświadczenia. Zaczynał od tworzenia muzyki do gier Disneya, odpowiada za oprawę audio dla Delta Force: Black Hawk Down, ścieżkę dźwiękową Warcrafta 3, StarCrafta 2 i wszystkich dodatków do WoW-a.
... i inni. Zespół ogółem liczy sobie ponad sześćdziesiąt osób, część z nich to nowe talenty, część to osoby, które pracowały już nad innymi grami Blizzarda (w tym nad Diablo 2). Wyżej wymienieni to najistniejsi członkowie zespołu, którzy mają realny wpływ na ostateczny kształt i grywalność Diablo 3. Blizzard nieustannie poszukuje nowych programistów, grafików i innych specjalistów do swoich produkcji, następuje również cykl wymiany pracowników między zespołami, ale osoby z wyższymi stanowiskami (starszy..., główny...) zwykle trzymają się stale jednego projektu.
Zasłużeni
byli projektanci gry
Zespół ten (m.in. Bill Roper, Dave Brevik, Erich i Max Schaefer) teoretycznie już nie istnieje. Zarząd Blizzarda North opuścił firmę w 2003 roku ze względu na konflikt z Vivendi. Diablo 3 było już wtedy w trakcie produkcji. Dwa lata później cały północnokalifornijski oddział - a raczej to co z niego pozostało - został przeniesiony na południe, do Irvine, gdzie zaczęły się prace nad nową wersją gry.
Brian Morrisroe
były dyrektor artystyczny
były dyrektor artystyczny
To właśnie ta osoba wyznaczyła kierunek grafiki trzeciej odsłony serii, nadała jej więcej koloru, kontrastu, światła i bardziej malarski niż fotorealistyczny wygląd. Brian zrezygnował ze swojej posady w firmie krótko po ogłoszeniu gry i kontrowersji związanej z oprawą Diablo 3. Założył własną firmę, poza branżą gier komputerowych. Jego odejście nie zmieniło kierunku oprawy graficznej.
autor: sinned