Start > Archiwum > Wywiady



Mówią dość dużo, wyjawiają niezwykle mało - deweloperzy Diablo 3 umieją dochować tajemnic firmy i zbyć reporterów ogólnikami. Tylko część rozmów zawiera rzeczy nowe czy w inny sposób ciekawe. Ten dział to miejsce na takie właśnie wywiady.
Deweloperzy
Zapoznaj się z niektórymi gośćmi wywiadów i poznaj resztę zespołu obecnie stojącego za produkcją Diablo 3.

BlizzCasty
To specjalny rodzaj wywiadów, przeprowadzane są bowiem przez samych pracowników Blizzarda we własnym studio.

Dyskusja o Diablo 3
Porozmawiaj o grze w dziale ogólnym Diablo 3 na Forum.

Leonard Boyarsky dla Slashdot

Zauważyłem, że odeszliście od zasady czysto lewego/prawego klawisza myszy i stworzyliście więcej możliwości używania klawiszy. Jaki był powód takiej decyzji?

Cóż, mieliśmy to do pewnego stopnia w Diablo 2 i było to poprostu niezabawne. Naszym głównym celem jest, aby gracze skupili się na dwóch umiejętnościach i może na alternatywnej zdolności, którą można zastosować podczas używania większości pasywnych lub obszarowych umiejętności z podręcznego paska. Oczywiście mniejsze udoskonalenia będą nadal wprowadzane w trakcie produkcji, ale chcemy byście mieli możliwość polepszania waszych podstawowych skilli. W grze takiej jak Diablo wasz charakter jest określany przez wasze podstawowe ataki. Dopóki nie będziesz naprawdę zawodowym graczem, prawdopodobnie nie będziesz ciągle przełączał ataków.

Czy planujecie wprowadzić jakieś większe zmiany w działaniu Rankingu PvM lub jakieś specyficzne elementy wraz z nadejściem nowego Battle.net?

Chcemy wprowadzić wiele rzeczy tworzonych dla Starcrafta 2 i Battle.net. Wszystkie cechy społeczne jak i dyskusyjne w grach są bardzo ważne i zdecydowanie wprowadzimy je tak, aby miały sens. Nie rozmawialiśmy dużo o systemie PvP, ale myślimy, że jest to świetny aspekt gry. Częścią, która nam się nie podoba z poprzednich gier jest fakt, że ludzie mogli włączać wrogość w każdym momencie i mogąc wbić nóż w plecy pozostałym członkom drużyny. Ludzie, którym nie podoba się to, że nie będzie takiej możliwości to głównie osoby, które zabijały członków drużyny w chwilach nieuwagi. Może znajdziemy coś, dzięki czemu będą oni mogli zabijać się nawzajem nie szkodząc przy tym ludziom, których nie bawią takie doświadczenia. Jeżeli chodzi o PvP mogę zapewnić, że zrobimy wszystko co jest możliwe, aby system PvP dawał najlepsze przeżycia ze wszystkich Diablo-podobnych gier. Aktualnie skupiamy się na aspekcie kooperacji w trakcie gry i używamy czego tylko możemy z Battle.net by ulepszać te doświadczenia.

Mówiąc o artystycznej stronie – czy zamierzacie wykorzystać waszą społeczność by wstrzyknąć część artystyczną w świat Diablo 3 jak np. niestandardowe poziomy, moddowanie, czy nawet mody zmieniające silnik Diablo 3?

Rozmawialiśmy o tym wcześniej, ponieważ Starcraft 2 ma spore wsparcie dla modów. Ale kiedy spojrzycie na grę taką jak Diablo, jest ona oparta wokół wielu standardowych założeń. Więc patrząc na to z tego punktu widzenia, inni mogą stworzyć bardzo specyficzne podstawy, ale zasady tego co dostarczamy graczom to losowy system. Więc poprostu zaserwujemy inny losowy system. Również tworzenie naszych artów jest bardzo mocno oparte na zasadach, że nie tylko talent i techniczne doświadczenie wymagane jest by połapać się w silniku, ale także manipulacja nimi i używanie ich z naszymi narzędziami. To zajmie sporo pracy by stworzyć modyfikację ostatecznie przyjazną końcowemu odbiorcy, nie mającemu obok siebie programisty, który pomógłby mu zrozumieć świetnie te kwestie. My poprostu nie widzimy sensu borykać się z czymś takim, zresztą to nigdy nie było tak naprawdę ważniejszą częścią strefy fanów Diablo. Mówiąc prościej – jeżeli ktoś weźmie silnik Diablo i stworzy fantastyczną grę – gratuluję. Nie czuliśmy, że to coś najbardziej wartościowego dla graczy, ponieważ nie o to chodzi w społeczności.

Polityka Diablo jest szczególnie obrazowa dla rzeczy takich jak świąteczne jajka (easter eggs) i sekrety. Możemy spodziewać się takiej samej głębi w Diablo 3? Jakieś wskazówki?

Nie, żadnych wskazówek. Nie będzie zatem świątecznych jajek. Prawdopodobnie wypuścimy jakieś wskazówki tu i tam, może damy je na stronie by ludzie się ich doszukali. Może jakieś czerwone śledzie (?) by skierować ludzi w złym kierunku, ale większość tych rzeczy przychodzi naturalnie podczas tworzenia. Gdy stworzycie tereny, takie rzeczy się pojawiają, a my zawsze wyrzucamy pomysły tu i tam. Więc jasne, rozmawiamy o tym cały czas i planujemy robić całkiem sporo takich materiałów.

Jestem pewien, że jesteście już zmęczeni rozmową o sieci LAN, ale jakie szczególne rzeczy ekipa Diablo 3 planuje zapewnić sieci Battle.net by złagodzić choć trochę strach, że to jest tylko uciążliwe cyfrowe zarządzanie prawami?

Więc jeszcze raz. Nie jestem najważniejszą osobą odpowiedzialną za sprawy techniczne i chciałbym znaleźć naprawdę dobrą odpowiedź na to pytanie. Nie chcę pokierować was w złym kierunku. Jak dotąd większość realizacji sieci Battle.net skupia się na Starcrafcie, więc wiem, że jest to teraz naszym celem, ale wiem, że Rob Pardo (Wiceprezydent Projektu Gier Blizzarda) mówił o tym, jak fani używają LAN'a do turniejów itp. i rozmawiali o tym, jak ich strefa fanów może potrzebować tego jak zastosować rozwiązania LAN'a. Zespół tworzący Diablo jest w godnej pozazdroszczenia pozycji by sprawić by działały tak jak to wszystko ma działać i w taki sposób, w jaki postanowią rozwiązać to na tę ewentualność. Na szczęście nasz przełożony będzie o tym mówił samemu i nasi fani będą mogli mieć nasze słowo, że nie robimy tego ze względu na interes czy firmowe uwarunkowania. Wierzymy, że możemy dać najlepsze doświadczenia z gry wieloosobowej idąc w tym kierunku. Jedynie w warunkach fiolozofii, jesteśmy w stanie dokonywać wyborów dla gameplay'a, a martwić się pieniędzmi później, co jest świetne ze względu na to, że jest wiele firm, które idą w przeciwnym kierunku.

Jedną z rzeczy, którą nasi czytelnicy naprawdę chcieliby wiedzieć jest to, jakie są największe braki, które widzicie u młodych absolwentów studiów próbujących włamać się do biznesu. Jakie słowa wiedzy możecie przekazać tym, próbującym swoich początków, szczególnie z szacunkiem dla gry?

Mogę mówić trochę więcej na temat wyposażenia artystycznego, ponieważ jestem na tym stanowisku. Tak się wzniosłem. Mogę powiedzieć, że z artystycznego punktu widzenia, nie chodzi o to jak dobrze używasz 3D Studio Max. Oczywiście potrzebujesz tło w niektórych programach 3D, dopóki chcesz być tylko twórcą konceptowym, ale bardziej chodzi o to by być wspaniałym artystą i mieć wspaniałe artystyczne oko. To samo tyczy się kreatywności. Bardziej chodzi o to by pokazać coś, co odzwierciedla twoje możliwości. Jeżeli ktoś przychodzi i ma coś do pokazania, nie ma znaczenia gdzie chodził do szkoły, albo jaką szkołę skończył – chodzi o to co można zobaczyć. Jest bardzo dużo ludzi, którzy mają w życiorysach wspaniałe szkoły, ale gdy przyjdzie co do czego nie mają co pokazać. Gdy znajdę kogoś, kto poprostu mną wstrząsnął, mniej martwię się tym, czy ma dyplom. Myślę, że największą rzeczą jaką można powiedzieć jest, by tworzyć wszystko samemu. To jest prawdopodobnie prostsze na poziomie projektanta poziomów, ponieważ można wziąć Half-Life'a czy Quake'a i zbudować swój własny poziom – a wtedy masz co pokazać. Im więcej zrobisz, tym bardziej pokażesz swoją pasję, swoją kreatywność, swoje możliwości, przeciwnie do tego, gdy najpierw próbujesz znaleźć pracę jeżeli to ma sens.

przełożył na polski: Jacobsen
wersja angielska

Wszelkie znaki towarowe, grafika i nazwy zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych i należą do ich prawowitych właścicieli. Strona ma charakter niekomercyjny.
Materiał chroniony jest prawem autorskim oraz innymi prawami. Fragmenty artykułów mogą być cytowane jedynie za podaniem ich źródła i uprzedzeniu ich autora.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright © 2006-2012 Diablo 3 Poland. Autor layoutu: sinned.